Uusi arki - kohtuudella eteenpäin -webinaari

Tervetuloa,
Uusi arki - kohtuudella eteenpäin -webinaariin

Webinaari on jaettu 4 osaan ja jaksotettu niin, että voit syventyä tähän koko päiväksi tai osaan kerrallaan.

Suosittelemme etenemään osa kerrallaan.

Osat sisältävät tekstiä, podcasteja, videoita ja erilaisia tehtäviä, joihin vastaat anonyymisti. Varaa itsellesi A4 kokoinen paperi ja kynä.

Kustakin osasta pyydämme palautetta.

Aloita alla olevasta tehtävästä.

TEHTÄVÄ:

Tee lista sinulle kaikkein tärkeimmistä elämässäsi, vaikka top 10. Tyyliin: Läheiset (voit eritellä lapset, puoliso, sisarukset, vanhemmat, ystävät, lemmikit, jne.). Oma koti. Terveys. Tasa-arvo. Oikeudenmukaisuus. Luonto (voit eritellä metsä, meri, lähiluonto, oma piha, asuinalueen puisto, lähimetsä...). Opiskelu. Ammatti. Työ. Vapaaehtoistyö. Harrastukset. Luovuus. Ruoanlaitto. Neulominen. Purjehdus... jne. Avaa ja erittele hieman jokaista tärkeintäsi.

Tee listaa päivittäisistä toimistasi ja rutiineistasi. Tyyliin: Heräsin, olin väsynyt (pirteä, iloinen, jne.). Tein...., söin..., liikuin..., tapasin..., keskustelin..., menin ja tulin... Eli mistä rutiineista, toimista ja tapahtumista päiväsi koostuu. Kuvaa lyhyesti peruspäiväsi normiarjessasi.

Vertaa näitä kahta listaa. Näkyvätkö tärkeimmät arjessasi? Ovatko nuo tärkeimmät arvojasi?

Osassa 1 sukelletaan käyttäytymisen muutokseen ja siihen vaikuttaviin tekijöihin sekä näiden huomioimiseen elämässämme.

Pilvikki Absetz, videoluento.

Osassa 2 suunnataan kohti elintapamuutosta.

Eli millaisessa systeemissä muutos syntyy ja mitä siihen tarvitaan?


Jos syvennyt tähän koko päiväksi, pidä tässä välissä noin 45 minuutin lounastauko.


Osassa 3 on rentoa, omakohtaista ja tulevaisuuteen suuntaavaa keskustelua!

Mari Pantsar ja Saara Kankaanrinta keskustelevat kiertotaloudesta, luonnosta, maanviljelystä ja tulevaisuudesta.


Jos syvennyt tähän koko päiväksi, pidä tässä välissä noin 15 minuutin tauko. Luontokuva harjoitus voi lisätä taukosi vaikuttavuutta.


Osassa 4 katsomme harmaata kiveä ja pistämme sen taskuun.

Suuret kiitokset osallistumisesta! 


KIINNOSTUITKO? HALUATKO KUULLA LISÄÄ?


Tervetuloa Reason ry:n sivuille ja tosallistumaan Opetushallituksen rahoittamaan kohtuukulutuskasvatuksen koulutukseen. Koulutus on suunnattu opetusalan henkilöstölle ja on heille maksuton.

  • Koulutuskokonaisuuden tavoitteena on perehdyttää osallistuja kohtuukulutuskasvatukseen sekä tukea ja edistää tietoisuutta omista valinnoistaan ja rohkaista kohtuullisuuteen omassa elämässä.
  • Tavoitteena on herättellä pohtimaan tarpeen ja haluamisen eroa, kyseenalaistaa tottumuksia ja tapoja, pyrkiä löytämään ratkaisuja kohti kohtuullisuutta ja elintapamuutosta.
  • Koulutus tarjoaa ymmärrystä ja tietoa kestävyyskriisistä, kulutuksesta, ekososiaalisesta ihmis- ja oppimiskäsityksestä ja elintapojen muutoksesta. 

Alla olevalla lomakkeilla ilmoittaudut:

Kohtuukulutuksen taitaja (2 op)

Koulutuksen materiaali käytettävissäsi 21.11.2021 asti. Materiaali on jaettu 2 osaan. 

  1. Taitaja osassa voit tutustua kokonaisuuteen neljässä lyhyemmässä osassa. Voit syventyä siihen koko päiväksi tai osaan kerrallaan. 
  2. Taitajan koutsaus osassa materiaali, "elävä kirja" johdattelee havahtumaan ja havainnoimaan omaa toimintaa ja tekoja, vahvuuksia ja kykyjä.

Pilvikki Absetz kertoo elintapojen muutoksesta, Heta-Elena Heiskanen ja Tia-Lotta Pekkanen keskustelevat kuluttamisesta, kulutuksesta, kulumisesta ja kuluttavuudesta, Kia Aarnio tuo psykologin näkökulmaa kulutuksen ja kulumiseen. 

Erätauko keskustelut ja Tulevaisuustaajuus-työpaja

Loka-marraskuussa järjestämme Erätauko keskusteluja ja Tulevaisuustaajuus-työpajan. Aikataulu julkaistaan syyskuun aikana. 

Kaikkien kaikkea tarvitaan. 

Tuvia Kaipainen, 13 v, 2018.

Osassa 3 on rentoa, koskettavaa, omakohtaista ja tulevaisuuteen suuntaavaa keskustelua! 

Kaksi podcastia.

  1. Ella Vihelmaa ja Julia Thurén keskustelevat kulutuksesta, kohtuullisuudesta ja luontosuhteesta.
  2. Mari Pantsar ja Saara Kankaanrinta keskustelevat kiertotaloudesta, luonnosta, maanviljelystä ja tulevaisuudesta.